2012. május 5., szombat

kombe - túróval -

Új távlat nyílt meg előttem, hála a házias konyha írójának, akit nincs szerencsém személyesen ismerni. De örökké hálás leszek neki ezért a receptért. Ráadásul, ennek a péksüteménynek is olyan nagyszerű a tésztája, hogy két legyet üthetünk egy csapásra. Kizárólag fantáziánk és elszántságunk szabhat határt, hogy milyen formában készítjük el. Készíthetjük sósra vagy valami édes töltelékkel. Nem kell órákig keleszteni. Amint elkészült a tészta, már tölthetjük is, és csak ekkor hagyjuk egy órácskára magára, had növekedjen. Csináltam egy sós túrós és egy édes túrós kombe változatot. És mit tagadjam, egyik finomabb volt, mint a másik. Valamiért azt gondoltam, hogy ez inkább sós műfaj, a gyerekek mégis inkább az édesre repültek rá. De a sós sem volt piskóta.

Íme a tészta hozzávalói:
  • 3,5 dl tej
  • 1 dl víz
  • 1 tk. cukor
  • 1 kk só
  • 60 dkg liszt
  • 2,5 dkg friss élesztő  
  • 10 dkg vaj
  • 5 ek. olaj
Klasszikus módon készül. Élesztőt fel futtatjuk a cukros langyos tejben. Közben elkeverjük a lisztet a sóval. Amikor elkészült az élesztő, összevegyítjük a liszttel, finom lágy tésztát készítünk, majd 3 cipót formálunk. Egyenként kinyújtjuk jó vékonyra, majd megkenjük a vékony kis lapokat a felolvasztott langyos vajjal, amit előtte olajjal vegyítettünk. Az első lapra a leírás szerint nem került töltelék, de egyébként miért is ne? Jöhet a következő lap, jól megkenjük az előzőleg említett módon, és most jöhet a töltelék, amit egyenletesen eloszlatunk ezen a rétegen. Most következik az utolsó lap, de őt sem hagyjuk ki a kényeztetésből, jó alaposan megkenjük. Amikor idáig eljutottunk, akkor hajtogatunk. Alulról középig, és felülről is középig, úgy, hogy a tészta szélek összeérjenek, majd jobbról balra és balról jobbra, majd utoljára egymásra. Ekkor picit ellappangajtuk, majd kedvünk szerint bevagdaljuk. Én lusta vagyok fázis fotókat készíteni, kukkantsatok be a Házias konyhába, ott csodás illusztráló képek születtek. Amikor idáig eljutottunk, hagyjuk pihenni a tésztát, majd sütés előtt tojással megkenjük, és kedvünkre díszítjük. Én szezám maggal szórtam meg a sós változatot. 180C-ra elő melegítjük a sütőt és készre sütjük.

Töltelékek:  - sós -
Nagyon leegyszerűsítettem. Túrót áttörtem, sóval, pici borssal ízesítettem. Ennyi.

Töltetlék: - édes -
Túrót áttörtem, cukorral, vaníliás cukorral, citrom levével és reszelt héjával és egy tojással készítettem el. Az édes változatnál a túrós massza alá reberbara-eper lekvárt kentem. 

Mindenképpen készítsétek el! Egyszerű, finom és sokszínű!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése