2011. február 10., csütörtök

fahéjas-almás csiga

 Észrevettétek, hogy micsoda áremelések vannak? Komolyan hagyat esek minden alkalommal, amikor vásárolunk. Sokszor alig néhány dolog kerül a kosárba és amikor a pénztáros kimondja az összeget, a kezemmel kell rásegítenem, hogy tátva maradt számat képes legyek becsukni. Itthon meg van pár rosszul szoktatott éhes száj, akik igénylik, imádják, habzsolják, legalább is habzsolnák a finom péksütit, kekszeket, túró rudit. Tudjátok, írtam már, hogy többszörös motiváció van a sütéseim mögött. A gyerekek kényeztetése, az ár, és nem utolsó sorban, - férjem szerint a sorrend pont fordítva lenne helytálló - a szenvedélyem a konyhai tevékenységek iránt. Meg is kapom mindig, hogy elég költséges a hobbim. Ha ez a hobbi költsége, lehet, hogy nem is biztos, hogy olyan sokat tudok takarékoskodni, csak erre fogom, hogy szabadon süthessek? A gyerekek egyébként fura szerzetek, ránézésre, vagy akár anélkül is, fejben lejátszva hozzák meg döntésüket, egyáltalán hajlandók e lemeózni a sütiimet. Persze van néhány jól bevált darab, én viszont folyamatosan szomjazom a változatosságot, így persze nehéz össze hozni a teljes családi elégedettséget. Valaki mindig hoppon marad.
Ki más ihlette volna a mostani sütit, mint Limara. Persze az én sütim megint eltér az általa megadottaktól, aminek nagyon is prózai oka van, már megint figyelmetlen voltam, és nem olvastam rendesen végig a receptet, de erre persze mindig csak útközben jövök rá. Ha tökéletesre vágytok, irány Limara www.limarapeksege.blogspot.com  .
A süti, amelyből kiindultam, Habcsókos almás csiga narancs mázzal.
Bár habcsók rajongó vagyok, nem állt rendelkezésemre tojásfehérje, ezért az én csigámba nem került habcsók, sem a tetejére narancs máz. A tészta összeállításakor még toppon voltam, itt még nem tértem el Marcsi utasításaitól.
Hozzávalók:
 
60 dkg finomliszt
1 tk. só
1 ek. cukor
1 tojás
120 g tejföl
kb. 2 dl tej
2 dkg élesztő
5 dkg puha vaj
10 dkg vaj
1 ek. liszt
Langyos cukros tejben az élesztőt felfuttattam. Közben előkészítettem a lisztet, hozzá adtam a sót, a tojást, a tejfölt, majd amikor készen állt az élesztő, azt is hozzá adtam, és elkezdtem kidolgozni a tésztát, miközben folyamatosan a langyos tejjel locsolgattam. Kézi robotgéppel dolgozok, ez nagy segítség. Amikor a tészta össze állni tűnt, és már jó ideje dagasztottam, szépen kisimult, locsolgatva olvasztott vajjal, teljesre dolgoztam a  tésztát. Amikor elkészült, melegebb éghajlatra küldtem pihenni, egészen addig, míg kb. duplájára nem nőtt a tészta. 
 Upsz, na itt van az első ordító eltérés. Mert Marcsi ehelyett a következőt csinálja: "Míg pihent kikevertem a puha vajat a liszttel. Ezután a tésztát 2-3 mm vastagra nyújtottam, majd megkentem a lisztes vajjal. A rövidebb oldalától kezdve feltekertem mint egy beiglit. Kettévágtam és egy ruhával letakarva hűvös helyen pihentettem kb. 2 órán keresztül." 
Ekkor én már a saját utamat járva haladtam tovább, mert azt, hogy mit kellett volna csinálni, én már csak akkor vettem észre, amikor a tésztám már duplájára nőtt. Gondoltam, ez olyan nagy baj nem lehet. Szóval amíg a tészta pihent, neki ugrottam és elkészítettem a tölteléket.
Töltelékhez:
  • 5 db alma
  • őrölt fahéj
  • egy csillagánizs
  • 8 ek. cukor
  • citrom leve
A cukrot karamellizáltam és  ráhuppantottam a megpucolt és kockára vágott almákat. Dinszteltem, miközben jól megszórtam őrölt fahéjjal és jól meglocsolgattam citrom levével. Amikor elkészült, gyorsan kihűtöttem, mert azonnal szükség lesz rá.
Amikor tészta szépen megnőtt, töltike elkészült, a tésztával kezdünk dolgozni. 2-3 mm vastagra nyújtjuk, jól megszórjuk darált dióval és egyenletesen eloszlatjuk rajta a tölteléket.
 Ezután feltekerjük mint a kalácsot, vagy bejglit és kb. 2.5 cm-es szeleteket vágok belőle. Sütőpapíros tepsire rakosgatom őket, és hagyom, hogy kb. 30 percet pihenjenek. 
sütés előtt, pihenés közbem
Bekapcsoljuk a sütőt és 180C-ra előmelegítjük és kb. 20 perc alatt készre sütjük.
Én nem bírtam állati ösztöneimmel, és amíg a csigák pihenésre voltak ítélve, még jól megszórtam a tetejüket fahéjas cukorral.
készre sülve

4 megjegyzés:

  1. Én is így szoktam járni, amikor a sarki boltba leugrok pár dologért, és lazán otthagyok 3-4 ezer forintot. Szó szerint leesik az állam. És közben alig vettem valamit. Hiába, csökken a pénz reálértéke, a fizetés pedig (köszönjük szuperbruttósítás, köszönjük új SZJA tv 2011) egyre kevesebb a kis- és átlagjövedelműeknek. Ilyenkor sajnálom, hogy nem Japánban élek, egy kicsit jó lenne megtapasztalni a deflációt is :).

    No, nem morgok tovább :). Hisz péntek van és ez a sütemény valami csodás lett! Szívesen ennék most belőle.
    Az meg már szinte blogger-modnássá vált, hogy "Ha biztosra akarsz menni, akkor Limarától vegyél receptet". :))

    Szép hétvégét!

    VálaszTörlés
  2. Ennek igazi jó házisüti kinézete van! De sehol egy elégedetten majszoló gyermekpofi?? Egy hálás mosoly? Ők igazán feldobják a képeidet és a hangulatunkat. Kérlek alkalomadtán pótold!

    VálaszTörlés
  3. Az áremelésen én is teljesen kiakadtam,főleg a cukor árán.Az azért már nem semmi.

    VálaszTörlés