2011. február 27., vasárnap

fügés tatin torta



azt nem mondtam, hogy szép is, de figyeljetek csak.......
Olyan élményben volt ma részem, ami az én nehezen kibillenthető, és sok gyermeki csínyhez szokott lelkivilágomat is kibillentette. Hát ezek után, billentsetek fenéken, ha egyszer is eszembe jutna arról panaszkodni, hogy rosszak a gyerekeim. Leszögezhetem, hogy nekem nagyon aranyos, és jó és értelmes gyerekeim vannak. De erről majd máskor.
A tegnapi nap zsúfolt és mindenféle unalomtól mentes volt. Lótás-futás, verseny az idővel, igyekezet, hogy ne okozz csalódást a Nádjának. Farsang volt az oviban, sütni is kellett, ja, és a hóról nem is beszélve, ami alól többször ki kellett szabadítani a házat. Semmi gond, úgy szép az élet, ha zajlik.Nem bírom elviselni a lassúságot, hát tegnap unalomról szó sem volt. A hó foglyaivá váltunk. Apát meg nagyon vártuk már haza. Gondoltam meglepem valami finom sütivel. Valami melengető, szeretgető, téli sütivel. És ekkor ugrott be a Tatin torta almás változata. Még alma is volt itthon. Csakhogy én állandóan újat akarok. Gondolkodtam, milyen gyümölcs jöhet még számításba. És jött az ötlet, hát persze füge, ami ráadásul a férj kedvence. 
úgy szereti.............., pedig először csináltam

Nálunk a füge kincset ér. Azt hiszem aki nem szereti nem is tudja, micsoda pazar ízélmény, lédús, édes mint a méz. Neki estem hirtelen hamarjában, hasonlóan az almás változathoz. Először elkészítettem a Marcsi féle - Limara - Tatin torta tésztáját, mert olyan finom Tatin torta tésztát még sosem ettem mint nála. Úgy csináltam, ahogy nála olvastam, de az enyém közel sem sikerült olyan finomra, mint az Övé.
nagyon finom...............
Hozzávalók:
20 dkg finomliszt
csipet só
10 dkg hideg vaj
5-6 ek. hideg víz
Na ezeket jól összedolgoztam, kézzel, mert nekem nincs valami klassz frankó konyhai kis gépem. Tényleg, lehet, hogy ez volt a baj? Meg az, hogy alig hagytam pihenni a hűtőben? Persze, mert már megint hajtott a türelmetlenségem. 
Közben neki estem a fügés tölteléknek. Vagyis, 10 dkg cukrot meg karamellizáltam, miközben ki olvasztottam a lefagyasztott fügét - 50-60 dkg -. A gyönyörű karamellizált cukorra rádobtam a kiengedett fügéket, amitől persze össze ugrott a karamell. Nem baj, addig kevertem, míg az összes karamell fel nem olvadt, és közben vadul fűszereztem. Megszórtam fahéjjal, és nyomtam rá rendesen a citrom levéből, csak úgy kóstolgatva, érzéssel. És igen, nem bírtam megállni, az újonnan beszerzett balzsamecet krémből is pöttyintettem hozzá egy ici-picit. Kicsit átrotyogtattam a masszát, és mehetett bele, a vajjal kikent tortaformába. Királyi, pompázatos, hihetetlen finom töltelék lett. Ennek a tetejére meg a tészta, amit picit nagyobb átmérőjűre nyújtunk, hogy alá tudjuk hajtogatni a torta fal mentén, mint egy peremet képezve a tortának. A tészta tetejét megszurkáljuk, hogy ne nagyon hólyagosodjon fel, és 170C-ra előmelegített sütőben ki sütjük a tortát, majd ha elkészült, kis várakozás után, fel fordítjuk a tortát, így kerül a fügés massza a torta tetejére. Próbáljátok ki! Ígérem, nem bánjátok meg!!!

4 megjegyzés:

  1. Nagyon jól hangzik!
    Imádom a fügét, de a szárítottat azt nem.
    Nagyon régen még Törökországban ettem először, fantasztikus finom volt.
    A férjem tavaly ültetett nekem egy füge bokrot, remélem idén már lesz rajta termés:-))
    Látom a párod örült neki.
    Mit csináltak a gyermekek?

    VálaszTörlés
  2. Mi is ültettünk fügebokrot. Kedvesbarátnőnkkel együtt vettük, csak kettesével lehetett. Elfeleztük.A miénk megfogta. Tavaly már termett. Csak mi nem szeretjük a fügét:)).Jövőre megkapod.

    VálaszTörlés
  3. Gesztike,
    ez a torta nem szárított fügés, szóval azt hiszem, neked is nagyon tetszene. Remélem kipróbálod majd egyszer, a tiéd még jól is fog kinézni. Persze, a férjem rajong a fügés dolgokért, nálunk totális befutó volt, na nem a gyerekeknél. puszillak

    VálaszTörlés
  4. Dóri,
    el sem tudod képzelni mennyire örülök az ígért fügének, de azért ígérd meg, hogy mielőtt elajándékozod, megpróbálkoztok a megszeretésével. Nem fogjátok megbánni, ígérem.

    VálaszTörlés