2011. június 2., csütörtök

eper dzsem

gyönyörű színű és látjátok benne az eper szemeket?
Tudom, hogy nem túl érdekfeszítő eperszezon kellős közepén újabb és újabb epres receptekről olvasni. Nekem mégis fontos. Fontos, hogy mindig vissza tudjak ide nyúlni a receptekért, amiket már készítettem és működtek. Mert bízom benne, hagyománnyá válik az életünkben, hogy alkalmunk és lehetőségünk fog adódni mindig arra, hogy a szezonálisan aktuális zöldségből vagy gyümölcsből készült ételekkel kényeztethessük magunkat. Amikor gyerekek voltunk Anyukám minden évben főzött lekvárt. Leginkább sárgabarackból, de előfordult az őszibarackból vagy eperből készült lekvár is a polcon. Nem tudtam annál finomabbat elképzelni, mint amit ő főzött. A bolti lekvárok a közelébe sem értek. Kivéve egyet. Orosz lekvár volt. Az üveg különleges formájú, és viszonylag nagy kiszerelésű. Hatalmas eperdarabokkal, egészben. Isteni volt. Imádtam. Elhatároztam hát, hogy ebben az évben ha nem is túl nagy adagot, de mindenképpen én is készítek lekvárt eperből. Nem törtem össze magam az eper beszerzésével, de mit ad Isten, az én Anyukám elcipelte a bicajával, és velem megfelezte. Így főztem meg 2.5 kiló eperből életem első eper lekvárját Nem hasonlítgatom össze Anyukám klasszikusával, mert Ő a régi idők szerint jár el Én a lusta asszonyok metódusát követtem.
Hozzávalók:
  • 2.5 kg eper
  • 1 kg cukor 
  • 2 cs. dzsemfix - 3:1-
  • citromfű
  • citrom leve
Az epret megmostam csumástól - állítólag a zamat megóvása miatt fontos a sorrend -, majd lecsumázgattam őket. Ráöntöttem a cukrot, jól elkevertem, hozzáadtam a citromfüvet  - ízlés szerint, én két ágat tettem hozzá -, majd kb. egy óráig pihentettem. 
Azután alá gyújtottam a gázt, és hagytam had rotyogjon. Néha azért persze megkevertem. Így főztem kb. másfél óráig, de még így is nagyon leves és híg volt. Én meg türelmetlen. 
Döntöttem hát, gyors végkifejlet mellett. Nyomtam hozzá jó sok citrom levet, persze kóstolgattam, és ez alapján ítéltem. Végül hozzá kevertem a két csomag dzsemfixet, és így tovább főztem még néhány percig. Csináltam zselépróbát, de csak az utasítások betartása végett, mert sosem tudom megállapítani, hogy elegendő ideig főztem e. Azután befőttes üvegekbe szedtem, majd lezártam és fejre állítottam őket. Így hagytam kb. 5 percig, majd száraz dunsztba tettem  az üvegeket, és  magukra hagytam őket 1-2 napig, had pihenjenek. Gyönyörű színű és állagú dzsemünk lett, ízről majd a későbbiekben nyilatkozom, de remélem panaszra nem lesz okunk. És nektek sem, ha az emellett döntenétek....

4 megjegyzés:

  1. Csodás lett!
    Én még sosem főztem eperdzsemet, de remélem hétfőn még kapok epret, akkor főzök én is:-)

    VálaszTörlés
  2. Köszi Gesztike,
    hát ha még a fényképezésre is lenne kapacitásom. Akkor milyen csodás lenne. Biztosan kapsz még epret! Ki ne hagyd. Isteni dolog az eperdzsem! Jó hétvégét Nektek!

    VálaszTörlés
  3. Van eprünk, de közel se annyi, hogy dzsem legyen belőle... viszont, én meggyel nyomom a hétvégén!
    Majd jelkezem, milyen lett :-)
    Puszi!
    Érezzétek jól magatokat a fővárosban!

    VálaszTörlés
  4. huhúúú, a Mama-féle módszerrel kb. 8 órahossza a 3 kisüveg lekvár. De mindent megér. :D

    VálaszTörlés