2011. július 6., szerda

fahéjas rakott kalács Ildió szíves figyelmébe ajánlva

Angol tudásom finomításaként időnként meglátogatok 1-2 angol nyelven íródott blogon. Van kifejezett kedvenc, és néha adódik ismeretlen, ami ismert és kedvenc lesz. A férjem, mint már említettem szenvedélyesen szeret angolul tanulni, és mivel egyre jobban tud és ért is, angol nyelvű könyvek olvasgatásával sokkol. És ha éppen nincs elegendő ideje hosszasan elmerülni, akkor csemegeként csak bele-bele kap az angol-angol szótárba. Engesztelésül receptekben utazik, ezzel próbál engem engesztelni. Igen azért, hogy éljem túl az Ő szárnyalását. Ezután már hazai pályán vagyok, és átveszem az irányítást, rákeresek a talált ínyencségre. Így lettem sok-sok külföldi gasztroblog vendége, legalább is percekre. Egyik ilyen keresési akciónk kapcsán találtam egy szimpi kis angol blogra, és ott találtam ezt az érdekes külsejű, nagyon finom kelt kalács féleséget. Természetesen amit lehet, elrontottam, szóval ez egy nem jól sikerült változat, mégis nagyon finom lett. Megpróbálom Nektek az eredeti receptet reprodukálni, de én itt ünnepélyesen megfogadom, hogy én, soha de soha többé az életben, szárított élesztő én biztosan nem használok.

Íme a recept: - eredeti -: térjetek el szabadon, én is ezt fogom legközelebb tenni:
Hozzávalók a tésztához:
  • 2 3/4 bögre - 250 ml/1 bögre- liszt
  • 1/4 bögre cukor
  • 2 1/4 teáskanál szárított élesztő
  • 1/2 tk. só
  • 4 ek. vaj/margarin
  • 1/3 bögre tej
  • 1/4 bögre víz
  • 1 tk. vanília esszencia
  • 2 tojás

Töltelék:
  • 1 bögre cukor
  • 2 tk. őrölt fahéj
  • 1/4 tk. szerecsendió
  • 2 ek. vaj/margarin
 A száraz összetevőket, úgy mint liszt, cukor, só, szárított élesztő, összekeverjük egy tálban. A vajat és a tejet egy serpenyőben felmelegítjük, hogy a vaj elolvadjon. Ezután a tűzről levéve, hozzáadjuk a vizet és a vanília esszenciát is. Majd hagyjuk, hogy kihűljön. Ezután a tojást is hozzákeverjük a száraz összetevőkhöz, majd a száraz és nedves összetevőket összevegyítjük és szép tésztát dagasztunk, míg a tészta el nem válik a tál oldalától. Ezután magára hagyjuk a tésztánkat, és kb. egy óra alatt a duplájára kelesztjük.

Ezalatt nyugodtan elkészíthetjük a tölteléket. Összekeverjük a cukrot a fahéjjal és szerecsendióval. A vajat felolvasztjuk.

Amikor a tészta megkelt, lisztezett nyújtó deszkára helyezzük, szépen el lappangatjuk, hagyjuk, hogy a tészta picit leeresszen, és konyharuhával letakarva 5 percig pihentetjük. Ezután kinyújtjuk a tésztánkat, viszonylag vékonykára. Téglalap alakú tésztát kapunk, amit megkenünk az olvasztott margarinnal, és bőségesen megszórjuk a fahéjas cukrunkkal. Ezután pizzavágóval 6 db egyenlő szélességű csíkot vágunk hosszában. Ezt követően a 6 db csíkot egymás tetejére helyezzük, így lesz egy 6 emeletes hosszú csíkunk, amit a változatosság kedvéért most keresztben vágjuk el 6 db egyenlő részre. 
Közben olajjal kikenjük az őzgerincformánkat, és sorban egymás után helyezzük a formában a rétegezett tészta kockáinkat. Most megint egy kis pihenő következik, amíg a tészta megint magához tér, és megint elkezd kelni, de nem kell, hogy a duplájára nőjön. Elég 30-40 perc. Közben a sütőt előmelegítjük 200C-ra és kb. 30-40 perc alatt készre sütjük, nyilván a saját sütőnkhöz alkalmazkodva. Bár nehéz a csábításnak ellenállni, hogy azonnal ne kezdje az ember a sütit a formából kivájni, de érdemes várni, mert a tészta lágy és krémes, és a cimetes margarin, kissé folyós is lehet. Hasonló jókat tudnék erről a sütiről is mondani, mint az ostoros rétesről. Aki ugyanis szereti a lágy és krémes kelt tésztás csodákat, hát ezzel biztosan nem fog mellé fogni.

3 megjegyzés:

  1. Uhhh de jól hangzik ez! Csak tudnám kinek, és mikor süssem meg, mert a kedves család magamra hagy az ilyen vágyaimmal. Nekem meg nem kellene mindet befalnom :-/

    VálaszTörlés
  2. Istenien néz ki! Olyan sokszor mondtam már egyébként, hogy szárított élesztőt nem használunk:)))

    VálaszTörlés
  3. Bizi, itt a figyelmem! És holnapra beígértem a kiccsaládnak... :-)
    És milyen élmény volt egy igazi gasztrobloggert alkotás közben látni! Nem égett meg végül, nekem hála?
    Jajj, majd hozzuk össze megint, ha nagyon unatkoztok, mert Encsi az idegeimre megy: "Mikor megyünk a szép kislányhoz?" (a bejegyzés íródik róla :-P)

    VálaszTörlés