2011. március 13., vasárnap

Citromos keksz

 
Ma ismét bebizonyosodott, hogy nincs élet a házunkban keksz nélkül. Még csak nem is foghatom a gyerekekre. Mert nekem pontosan oly mértékű hiányérzetem van, ha üresen konganak a kekszes dobozok mint nekik. A baj csupán annyi, hogy a dobozok irtózatos gyorsasággal képesek kiürülni. Süthetek bármennyit, nem tudok eleget készíteni. Tegnap a havonta megrendezésre kerülő - Makón működő - csajos klub -, soron következő összejövetele volt. Nem volt sok időm, de nem akartam üres kézzel érkezni és az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy egy bizonyos könyvből - Nigella Lawson - akartam mindenképpen ötletet meríteni, mert Marcsi már olyan régen kölcsön adta, hogy ildomossá vált vissza adni. Anélkül meg mégsem juttattathattam vissza gazdájához, hogy nem készítettem belőle semmit. A citromos süti néven futó kekszet készítettem el, nem egyedül ám, felbecsülhetetlen értékű segítségem volt Borisz személyében. Annyira rá kapott a kukta szerepére, hogy éjjel-nappal követeli a gyurma anyagot, természetesen tészta formájában. Választásom oka nagyon is prózai. A kész citromos vajam ott áll a hűtőben, nem volt más teendőm, mint megcsinálni a keksz tésztáját és a fincsi krémmel a kekszeket megkenegetni.
Hozzávalók:
12.5 dkg margarin
12.5 dkg vaj
7.5 dkg cukor
1 tojás sárgája *- én az egész tojást bele tettem -*
1 ek. citrom leve * - na én aztán nyomtam a citrom levét rendesen bele -*
1 citrom lereszelt héja
1/4 tk. só *- én sütik esetében azért szeretek csínján bánni a sóval -*
27.5 dkg liszt
5 dkg darált mandula *- nem volt itthon, kihagytam -*
2.5 dkg kukoricaliszt * - a mandulahiányt kompenzálva én 5 dkg-ot tettem bele -*

Egy nagy tálban összekeverjük a vajat, margarint, cukrot, majd a tojássárgáját, a citrom levét és héját, valamint a sót. Ezután jönnek a lisztek és a mandula, már akinek van. Ekkor jön egy órás pihentetés a hűtőben.
Sütőt előmelegítjük 180C-ra. Kis golyókat formálunk, és kb. 2 cm távolságra helyezzük őket a sütőpapíros tepsinkben. Minden gombóc közepébe kis mélyedéseket fúrunk, amelybe kerül sütés után majd a krém. Minden gombócba bele fúrtam a lyukakat, az más kérdés, hogy mire kisültek, az összes lyuk összeforrt, és ronda kis lapos kekszek maradtak. Nem kell megijedni, az íze így is nagyon jó. 20-25 perc alatt sülnek meg. Amikor megsültek és kissé kihűltek, jöhet bele a citromos vaj az elméletileg létező, de nálam összeforrt lyukakba. A krém leírása itt a blogon megtalálható citromos vaj néven. 
A kekszeket szépen sorba raktam egy tányérra - a bizonyítékot lásd a fenit képen -, hogy kultúráltan érjenek oda az összejövetelre. Azután úgy alakult, hogy a kocsit itthon kellett hagynom, ezért szállításügyileg átgondoltam a kérdést, és kitaláltam, hogy egy ámbár kevésbé mutatós, de praktikusabb megoldást választok, mégpedig egy ételhordó lábos személyében. Belehelyeztem a bicajom kosarába, és csak a helyszín kapujához érve vettem észre, hogy az ételhordó fejen áll. Nem tudom hanyadik bukfenc után állapodhatott meg ezen állapotában, de a kekszek külsejét illetően, nem egy volt. Így érkeztem én meg a lányok közé a csúfondárosan össze-vissza kenődött kekszeimmel. Hoztam a bizonyítékot, hogy itthon nem volt annyira rossz a helyzet. Bocs Lányok, remélem nem álmodtatok rosszat az éjjel!

7 megjegyzés:

  1. Szerintem, senki sem foglalkozott a kekszek külsejével, gyorsan felfaltuk :))). Hívjuk inkább rusztikus tálalásnak, pl amit én ettem, annak a krémje csúcsos volt, pont mint a cukrászdákban :). A lényeg, hogy nagyon nagyon finom volt!
    És totál belezúgtam ebbe a citromos vajba, most már muszáj lesz elkészíteni :).

    Köszönjük a kekszért Borisznak is! :)
    pusz

    VálaszTörlés
  2. :-D Hát ez a bicajos sztori a végén :-) Akár én csináltam volna :-)
    A citromos vaj után sejtem, hogy a sütid isteni lehet... de kár, hogy nem hétfőre beszéltük meg az angolt végül ;-)
    Puszó!

    VálaszTörlés
  3. Csodás volt a keksz, most már tudom, hogy az a kis plusz íz Borisznak köszönhető!:))
    Ilyen csajos klub még nem is volt, hogy nem maradt a végére semmi süti. Az enyémek reklamáltak, hogy nem hoztam kóstolót:)

    VálaszTörlés
  4. Fevi!
    De kár, hogy ilyen messze vagyok, de egyszer elmegyek egy ilyen csajos buliba, ha meghívtok:-))
    A keksz szuper lett:-))

    VálaszTörlés
  5. az isteni citromos-rusztikus keksz...:) én imádtam. :)

    VálaszTörlés
  6. Szinte érzem a számban a citrom savanykás ízét.Biztosan finom volt.

    VálaszTörlés
  7. Köszi Lányok,
    olyan kedvesek vagytok és elnézőek. Millió puszi mindannyiótoknak érte. És természetesen Borisznak is átadom a kedvességeteket. Ja, és persze ne felejtkezzünk el rólatok sem egyetlen percre sem. Már megint parádés felhozatallal bizonyítottátok, milyen szupi dolgokat tudtok és milyen szupi csajok vagytok!

    Ildikó,
    te is beugorhatnál közénK!

    Gesztike,
    Te is! Már alig várom, hogy bemutathassalak a többieknek, persze miután én is megismertelek!

    Margaretamikus,
    ha makói vagy, gyere Te is, és legközelebb, meg is kóstolhatod, nem csak azt, amit én viszek, hanem a többiek finomságait is.

    VálaszTörlés